SUNT OG NÆRINGSRIKT

Oops...
Slider with alias sunt-og-næringsrikt not found.

Vi bombarderes daglig av ulike kostholdstips, helsetips, treningstips og slanketips. Vi blir fortalt det ene en dag og det andre en annen dag, og det er vanskelig å vite hvordan man skal navigere seg i et relativt vanskelig terreng, nemlig kosthold og ernæring.

Vi skal forsøke å hjelpe deg litt på vei i jungelen med noen vanlige spørsmål og svar:

Hvorfor er det bra å spise kylling?

Hver dag trenger kroppen din proteiner for å danne hormoner og enzymer, bygge celler (f.eks. muskler), og styrke immunforsvaret. For de aller fleste er dagsbehovet 50-60 gram. En liten porsjon kylling (100g)  gir deg ca halvparten av dette dagsbehovet. Og ettersom proteinet i kylling er fullverdig, er det ekstra bra. Fullverdig betyr at det inneholder livsviktige aminosyrer, eller byggesteiner, som kroppen ikke kan bygge selv. Det finnes ni essensielle aminosyrer og kyllingkjøtt inneholder samtlige.

 

Hvor mye protein får jeg i meg av en porsjon kylling?

En liten porsjon kylling (ca 100g) gir deg halvparten av dagsbehovet av protein som er på mellom 50 og 60 gram. I kyllingfilet er det 24% protein.

Hvor mye- og hva slags fett er det i kylling?

Matvarer med høy energitetthet øker risiko for overvekt og fedme. Fett og sukker bidrar til høy energitetthet av matvarer. Kylling er mager mat. Fettinnholdet varierer mellom 2 til 9 gram per porsjon. Dette avhenger av hvilken del av kyllingen du spiser og om skinnet sitter på eller ikke. Til sammenlikning inneholder kjøttboller 15 til 20 gram per porsjon, entrecote 5 til 8 gram, skinke 6 til 8 gram og pizza hela 40 til 50 gram. Kyllingens fett er hovedsakelig umettet. Dette er gunstig for kroppen. Både norske og internasjonale anbefalinger viser at vi skal spise mer av det umettede fettet. Det bidrar til riktige blodlipider, senker blodtrykket og forebygger hjerte og karsykdommer og andre livsstilssykdommer.

Kylling inneholder generelt lite fett. I kyllingfilet er det 1-2% fett, og kyllingens fett hovedsakelig er umettet.

Inneholder kylling vitaminer og mineraler?

Kylling inneholder flere vitaminer og mineraler: B-vitaminer, D-vitaminer, selen, magnesium, zink og jern. Noen fungerer som antioksidanter og uskadeliggjør skadelige substanser som kommer inn i kroppen. Man kan kalla dem for kroppens forsvarsverk, og vi burde innta dem flere ganger hver dag. Kyllingkjøtt er rikt på selen som er en viktig antioksidant for vårt immunforsvar. Innholdet av selen i den norske jorden er lav, noe som gjør at mange får i seg for lite selen. Ved å spise en porsjon kylling får du i deg ca. en tredjedel av dagsbehovet.

Jeg har hørt at kylling er bra for immunforsvaret – er det riktig?

Kyllingkjøtt er rikt på selen som er en viktig antioksidant for vårt immunforsvar.

Hvorfor bør man spise hvitt kjøtt?

Trenden viser at flere og flere velger kylling. I USA har forbruket av kylling gått forbi storfekjøtt for lenge siden, og en viktig årsak, tror mange, er en økt helsebevissthet hos den yngre generasjon – i tillegg til at kylling er en favoritt hos mange barn!

I Norge spiser hver nordmann mellom 18 og 19 kg kjøtt i året. Kylling spiser vi i gjennomsnitt 1-2 ganger i uken, og det er flest som kjøper og spiser kyllingfilet til middag.

Helsdirektoratet anbefaler at vi skal spise mindre rødt kjøtt per uke. Det er flere grunn til dette, men hoveddriveren ligger i de helsemessige fordelene til det hvite kjøttet kontra det røde.

Enkelte studier hevder også at høyt inntak av rødt kjøtt kan øke risikoen for tykk- og endetarmskreft. Denne sammenhengen er ikke påvist for hvitt kjøtt.

 

Hvor mye salt er det i kylling og hvor mye salt er det i den stekte og skivete kyllingfiléten deres?

Kylling er naturlig uten salt. Den Stolte Hane kyllingfiletstekt og skivet 200 g , inneholder 1 gram salt pr. 100 gram vare.

Noen av våre krydrede eller marinerte varianter kan ha noe høyere saltinnhold, men vi både ønsker og vi er forpliktet gjennom saltpartnerskapet, å ha så lavt saltinnhold i våre produkter som absolutt mulig.

 

Det viktigste rådet uansett er alt med måte – spis mer av det sunne og litt mindre av det usunne, og litt av alt – så blir hverdagen aller best.

 

  • Grillet kylling med salat og sotpotetfries.
Fortell dine venner om dette:
Sky og fugl

Relaterte artikler

Sky og fugl