SUNNHET

Helse & SUNNHET

HELSE & SUNNHET

Vi bombarderes daglig av ulike kostholdstips, helsetips, treningstips og slanketips. Vi blir fortalt det ene en dag og det andre en annen dag, og det er vanskelig å vite hvordan man skal navigere seg i et relativt vanskelig terreng, nemlig kosthold og ernæring.

Helsdirektoratet anbefaler at vi skal spise mindre rødt kjøtt per uke. Det er flere grunn til dette, men hoveddriveren ligger i de helsemessige fordelene til det hvite kjøttet kontra det røde.

Les mer om Helsedirektoratets kostholdsråd her

Kilde: Helsedirektoratet
insta

HØYT INNHOLD AV FULLVERDIG PROTEIN

Hver dag trenger kroppen din proteiner for å danne hormoner og enzymer, bygge celler (f.eks. muskler), og styrke immunforsvaret. For de aller fleste er dagsbehovet 50-60 gram.

En liten porsjon kylling (100g)  gir deg ca halvparten av dette dagsbehovet, og mer en 90% av kaloriene i kylling kommer fra protein.. Proteinet i kylling er fullverdig, eller av høy biologisk verdi. Dette betyr at de i stor grad inneholder de samme proteinene som kroppen vår trenger for å bygge og vedlikeholde muskler og vev.

Det finnes ni essensielle aminosyrer og kyllingkjøtt inneholder samtlige.

LITE OG UMETTET FETT

Matvarer med høy energitetthet øker risiko for overvekt og fedme. Fett og sukker bidrar til høy energitetthet av matvarer.

Kylling er mager mat. Fettinnholdet varierer mellom 2 til 9 gram per porsjon. Dette avhenger av hvilken del av kyllingen du spiser og om skinnet sitter på eller ikke.

Til sammenlikning inneholder kjøttboller 15 til 20 gram per porsjon, entrecote 5 til 8 gram, skinke 6 til 8 gram og pizza hela 40 til 50 gram.

Kyllingens fett er hovedsakelig umettet. Dette er gunstig for kroppen. Både norske og internasjonale anbefalinger viser at vi skal spise mer av det umettede fettet. Det bidrar til riktige blodlipider, senker blodtrykket og forebygger hjerte og karsykdommer og andre livsstilssykdommer.

Kylling inneholder generelt lite fett. I kyllingfilet er det 1-2% fett, og kyllingens fett hovedsakelig er umettet.

VITAMINER OG MINERALER

Kylling inneholder flere vitaminer og mineraler: B-vitaminer, D-vitaminer, selen, magnesium, zink og jern.

Én filet av kylling (rå, uten skinn) har et høyt proteininnhold, er rik på niacin (vitamin B3), vitamin B6, kalium og fosfor. Den innholder også tiamin (vitamin B1), riboflavin (vitamin B2), vitamin B12, selen og jern og magnesium.

Det er altså mange gode grunner til å spise hvitt kjøtt!